På vei til Ambria

Ant – Marchus
Ansel – Arve
Olava – Torgeir
Bazagg – Daniel
Bartolom – Sindre
GM – Alex

Ant “Mauern” Teuber, Bazagg, Ansel, og Olava eskorterte karavanen til Argasto, fra Alberator til Ambria over fjellkjeden The Titans. Med i karavanen var wizarden Bartolom, som under reisen ble frarøvet sin magiske Sun stone av dyrepasseren Keler, som også var med i følget. Gruppa sporet raskt opp tyven som gjemte seg i en ruin i nærheten, der han ventet på å overlevere tyvgodset til Mal-Rogan. Gruppa rakk å innhente Keler og den magiske steinen før Mal-Rogan og hans bande dukket opp. Bartolom fikk steinen tilbake og Keler ble kjeppjaget fra karavanen og ned fjellet.  Det viste seg at problemene likevel ikke var over. 

Dagen etter går ferden videre. Da karavanen stopper opp for å sanke ved, blir veivisererne Ludo og Belun målrettet angrepet av en flokk Jakaar-ulver, ledet av en unaturlig stor hvit varg. Gruppa kommer hardt skadete Ludo og Belun til unnsetning, drepte den store vargen og jaget vekk de siste ulvene. Den døde vargen transformerte seg til en alv, og på den ene fingeren fant de en ring av jern, med innskripsjonene “Nevermore”. Black Friar-munken Lestra mente ringen ble benyttet av de som opprettholder “the iron pact”. Når gruppa spør Ludog og Belun om hva de vet, svarer de ikke men trekker seg unna for å behandle sår og skader. Olava opplever en merkelig lukt rundt brødrene.

Kort tid etter ble karavanen på nytt hindret i å reise videre, da en iskald snøstorm plutselig rullet ned over fjellet og blokkerte sikten. Ant og Olava mente stormen ikke var naturlig men måtte være ritualmagi. To nye alver kom ut av stormen og gir karavanen et ultimatum; Overlevér Ludo og Belun til dem, eller ta konsekvensene. Når gruppen spør om hvorfor, svarer Alven Godrai at Ludo og Belun har brutt en gammel lov ved å ha vandret for dypt inn i Davokar, den gigantiske skogen nord i Ambria, og vekket en eldgammel ondskap som har tatt bolig i dem eller blitt smittet av. Alvene ba dem bestemme seg til de kom tilbake ved solnedgang. Det ble en lenger diskusjon, og Lestra tilbød seg å ta med seg brødrene til et kloster i fjellene kalt Twilight Monestary der de kunne beskyttes og muligens finne en kur.

Da alvene senere kom tilbake ble de til slutt utålmodige over alle spørsmålene og ubesluttsomhet, så uten forvarsel sendte de en pil i brøstet på Belun. Et dypt stønn gikk sakte over til en grotesk transformasjon der hud og hår revnet og falt av. En rød-sort glinsende skapning med bare sener og muskelvev sto igjen. Svart tykt blod som tjære drypper fra kroppen, farget snøen på bakken og en grusom stankt av død og forråtnelse brer om seg. To gule stikkende øyne lyser av ondskap og hat og betrakter gruppen en kort stund før skapningen lynraskt går til angrep på sitt første offer med sine lange klør og tenner. Følget i karavanen og alvene kjempet side om side mot skapningen som viste seg umenneskelig rask, sterk og motstandsdyktig mot våpnene. En etter en faller ofrene under monsterets brutale angrep, men til slutt med ett par heldige treff klarte de tilslutt å bekjempe uhyret. Broren Ludo hadde i mellomtiden sneket seg unna og rømt, men etterlatt seg spor i snøen. Ingen protesterte da alvene med ulvene tok opp jakten og forsvant etter. Stormen løyet og karavanen kunne fortsette sin ferd over fjellet og ned til Ambria, nå noe redusert.  

Veien videre ned fjellet splitter seg i to. En vestover som går til Prios Pass, en grenseby der alle flyktninger fra Alberetor som kommer inn i Ambria må registreres. Den andre veien østover, mer en sti som snirkler seg, benyttet av smuglere og andre som vil unnslippe myndighetenes kontroll. Hvilken vei tar gruppen?

Skrevet av Alex(GM)

About the author

Leave a Reply

Your email address will not be published.